08

november 2025
08.november 2025

NÕUANDED I Auto talvine ettevalmistamine võib päästa avariist ja kopsakast remondiarvest

Joanna Koovit

Toimetaja

5 min
Foto: Freepik

Esimene lumi ja must jää saabuvad igal aastal ootamatult – enamasti novembris, mil öised miinuskraadid vahelduvad päevase soojaga. Ka BTA kindlustusjuhtumite statistika kinnitab seda ning ootamatud teeolud ja libedus tõid mullu novembris kaasa kümneid plekimõlkimisi ja mitmeid raskemaid avariisid ning üldise liiklusõnnetuste kasvu.

„Kui ilmateade lubab öökülma, tasub juba samal päeval kontrollida nii rehvirõhud kui ka klaasipesuvedelikku. Esimesed miinuskraadid ja must jää tulevad alati ootamatult ning just siis juhtub kõige rohkem liiklusõnnetusi,“ räägib sõiduõpetaja ja BTA Kindlustuse kahjukäsitluse juht Tõnis Adra.

Kui ilmateade lubab öökülma, tasub juba samal päeval kontrollida nii rehvirõhud kui ka klaasipesuvedelikku.

Kuigi talverehvid on Eestis kohustuslikud alates 1. detsembrist, soovitavad eksperdid need alla panna juba siis, kui õhutemperatuur langeb püsivalt alla seitsme kraadi. „Sellest piirist alates muutub suverehvide kummisegu jäigaks ja kaotab haarduvuse, eriti märjal asfaldil. Isegi siis, kui teel pole veel lund ega jääd, võib pidurdusteekond märgatavalt pikeneda. Näiteks viie kraadi sooja juures on suverehvide pidurdusteekond märjal teel kuni kümme meetrit pikem kui talverehvidel,” selgitab Adra ja lisab, et see võib tähendada seda, et talverehvidega saaks auto õigel ajal pidama, suverehvidega aga sõidaks tagant otsa.

Foto: Freepik

BTA kahjustatistika järgi on iga viies talvine liiklusõnnetus seotud halva nähtavusega – mitte ainult libeduse, vaid ka juhtumitega, kus kojamehed on kulunud, klaasipesuvedelik on otsas või aknad on seestpoolt jäätunud. „Kui autoklaas ei püsi vihmas või lörtsis enam puhas, on aeg kojamehed välja vahetada ning klaasipesuvedeliku puhul tasub kindlaks teha, et paagis oleks juba talvine variant. Sügisel jääb sinna tihti veel suvine segu, mis külmaga ära jäätub ja nähtavuse hetkega nulli viib,” soovitab Adra.

Kui autoklaas ei püsi vihmas või lörtsis enam puhas, on aeg kojamehed välja vahetada ning klaasipesuvedeliku puhul tasub kindlaks teha, et paagis oleks juba talvine variant.

Ka aku on külmade saabudes nõrk lüli. Madalad temperatuurid vähendavad selle jõudlust märgatavalt ning BTA autoabi andmetel oli eelmisel aastal suur osa talvistest väljakutsetest seotud just sellega, et auto ei käivitunud. „Kui mootor käivitub juba praegu vaevaliselt, ei tasu loota, et külmaga olukord paraneb,“ märgib BTA kahjukäsitluse juht. Sama oluline on kontrollida üle autotuled, et need töötaksid ja oleksid õigesti reguleeritud. „Pimedatel ja lörtsistel hommikutel on hästi toimivad lähituled ainsaks viisiks teistele liiklejatele nähtav olla,” rõhutab ta.

Foto: Freepik

Ka sõidustiil vajab talve saabudes korrigeerimist. Liiklusstatistika näitab, et esimese lumega mitmekordistub liiklusõnnetuste arv ning enamasti pole põhjus mitte tee libedus ise, vaid liiga lühike pikivahe ja kiirus, mis ei arvesta muutunud olusid. „Libedal teel võib pidurdusteekond olla isegi kolm korda pikem, mistõttu tasub vahemaa eessõitjaga hoida vähemalt kaks korda pikem kui kuival teel,” jagab sõiduõpetaja näpunäiteid. “Kiirus ja sõiduvõtted peavad vastama hetke ilmastikule, mitte harjumustele, mis kujundati suvel sõites.”

Lisaks tehnilisele korrasolekule ja ettevaatlikule sõidustiilile võib tõelises hädas päästjaks osutuda lihtne varustus, mida paljud juhid kahjuks kaasas ei kanna. „Lumelabidas, korralik jääkraabits, taskulamp ja soe tekk võivad muuta lumehanges kinni jäämisega lõppenud öise sõidu lihtsalt ebamugavaks, mitte eluohtlikuks. Samuti tasub kütusepaaki mitte kunagi päris tühjaks sõita. Täis paak tagab, et mootorit saab kasutada ka soojenduseks, kui abi tuleb kaua oodata,” selgitab Adra ennetusmeetmeid, mis erakordsetes oludes väga oluliseks saavad.

Auto talviseks ettevalmistamiseks:

  • Pane talverehvid alla juba siis, kui temperatuur langeb alla +7 °C.
  • Hoia pikivahet ja vähenda kiirust – eriti esimestel külmadel hommikutel.
  • Vaheta kojamehed ja lisa talvine klaasipesuvedelik.
  • Kontrolli aku seisukorda ja tulede toimimist.
  • Hoia autos lumelabidas, jääkraabits, taskulamp ja soojendustekk.
  • Hoia kütusepaak vähemalt pooltäis.