04

august 2025
04.august 2025

Generatsioon Alfa: nutimaailmast näpud mulda

Foto: Freepik

Järgmistel aastakümnetel hakkavad meie tulevikku aina rohkem kujundama väikesed Alfad ehk lapsed, kes on sündinud aastatel 2010-2024. Nende maailm on sünnist saati olnud hüperühendatud, digitaalselt nutikas ja sügavalt väärtuspõhine, mis muudab nende arusaama tööst ja rahast viisidel, mida varasemad põlvkonnad ei osanud ettegi kujutada. Psühholoogi ja coach’i (ICF PCC) Signe Tõnismäe sõnul on tegemist kõige eneseteadlikuma generatsiooniga seni.

Eestis kasvab praegu umbes 315 000 Alfat, kes on vanuses 8 kuud–15 aastat. Noorte Alfade mõtteviis erineb märkimisväärselt nende Y-generatsiooni kuuluvate vanemate omast, mis tekitab valearusaama, et noored ei viitsi pingutada. „Alfadel on teistsugused prioriteedid. Nad väärtustavad meelerahu ja vaimset tervist ning nende jaoks ei ole kool või tulevane töö kõige olulisem elu mõõdupuu. Nad ei jää ootama pärandust, vaid liiguvad maailmas ringi,“ selgitas Tõnismäe vastandumise põhjuseid.

Alfadel on teistsugused prioriteedid. Nad väärtustavad meelerahu ja vaimset tervist ning nende jaoks ei ole kool või tulevane töö kõige olulisem elu mõõdupuu.

Olles üles kasvanud digimaailmas, on Alfad tehnoloogia kasutamises enesekindlad. Nad suhtlevad igapäevaselt tehisaru, hääle- ja puutetundlike seadmetega ning tulevikus peavad nad aina kiiremini kohanema uute digilahendustega. „Usutavasti veel mõni aeg tagasi ei oleks me realistlikuna ette kujutanud olukorda, kus “masin” ostab minu eest riideid või toitu. Täna on see AI-agentide abil aga muutumas reaalsuseks,“ sõnas Visa Baltimaade ja Soome piirkonnajuht Juha Sillanpää.

Hüperühendus ja segunenud juured muudavad nad väga aktsepteerivaks ja mitmekesiseks generatsiooniks. Samas on nutimaailmale tekkinud ka vastureaktsioon – järjest rohkem noori tunneb huvi käelise tegevuse ja isetegemise vastu. „Nad tahavad teada, kuidas teha moosi või kukeseenekastet. On tärganud huvi päris elu ja looduse vastu,“ ütles Tõnismäe.

Generatsioon Alfa tulevane tööeetika kujuneb väärtuste ümber, kus esikohal on elukvaliteet ja paindlikkus. On selge, et nad ei taha töötada vaid töötamise pärast ehk töö peab sobituma nende elustiiliga, mitte vastupidi. „Tulevikus on Alfadel keskmiselt 18 tööandjat ja kuni 6 erinevat karjääri. See tähendab, et väärtuslikuks muutuvad kiire kohanemisvõime ja suhtlemisoskused. Alfade ootus on, et töökoht toetab vaimset ja füüsilist tervist ning on kooskõlas nende isiklike väärtustega.“

Generatsioon Alfa tulevane tööeetika kujuneb väärtuste ümber, kus esikohal on elukvaliteet ja paindlikkus.

Makselahenduste pakkuja Visa hiljutise raporti kohaselt on generatsioon Alfa kõige rahateadlikum põlvkond seni. Kui varasemad põlvkonnad kasvasid üles mõtteviisiga „ma tahan kõike“, siis Alfad valivad väga hoolikalt tooteid ja teenuseid, mida nad tarbivad. See peegeldub ka nende tarbimisharjumustes, kus on vähem impulsse ja rohkem prioritiseerimist.

„Lapsed, kes praegu läänemaailma peredes üles kasvavad, on näinud üleliigset tarbimist ja odavate kaupade kokkuostu. Nad mõistavad, et see kõik tuleb millegi arvelt ja neis põleb soov maailma hoida. Alfad teevad tulevikus väga teadlikke valikuid: eelistavad jätkusuutlikke tooteid, panustavad oma tervisesse ning ei unista enam tingimata suurtest majadest või luksusautodest,“ sõnas Tõnismäe.

Alfad teevad tulevikus väga teadlikke valikuid: eelistavad jätkusuutlikke tooteid, panustavad oma tervisesse ning ei unista enam tingimata suurtest majadest või luksusautodest.

Visa raport viitab ka huvitavale arengule, mille kohaselt võib generatsioon Alfa jaguneda kaheks, sest meeste ja naiste mõtteviiside vahe aina suureneb. Tüdrukud on järjest enesekindlamad ja sõltumatumad. Selle aasta Global Web Index raporti tulemused näitavad, et 54% tüdrukutest usub, et nad saavad hakkama ükskõik millise tööga. Tõnismäe sõnul seob üha vähem naisi end traditsioonilise pereideaaliga, kus valge kleit ja kodune elu on eesmärk. Pigem soovitakse panustada ühiskonda laiemalt, mitte tingimata emaduse kaudu.

Teadlikud, empaatilisemad ja väärtuspõhised noored toovad kaasa uue arusaama sellest, mida tähendab töötada, tarbida ja elada tähendusrikkalt. Nende maailmavaade ei põhine enam pelgalt edukuse saavutamisel, vaid tasakaalu, jätkusuutlikkuse ja sisemise rahu leidmisel. See aga ei tähenda, et tegu oleks laisa generatsiooniga – nad lihtsalt oskavad digilahendused ja AI enda kasuks tööle panna.