Black Market International (BMI) on rahvusvaheline performance-kunstnike kollektiiv, mis loodi 1985. aastal ning keskendub kestvusperformance’idele ja koostööl põhinevatele esinemistele. Rühmitus rõhutab improvisatsiooni, vahetut kokkupuudet ja kultuuridevahelist dialoogi, kus iga liige tegutseb nii iseseisvalt kui ka ühiselt, luues ajutisi ja ainulaadseid situatsioone. BMI mudel on mõjutanud rahvusvahelist performance-kunsti ning leidnud paralleele ka Eesti performance’i praktikas. 2025. aastal tähistas grupp oma 40. juubelit esinedes Kasseli Documenta raames viietunnise live-performance’ga.
See kokkuvõte on loodud tehisaru abil. Tulemuses võib esineda ebatäpsusi, seetõttu soovitame lugeda ka täismahus artiklit. Tagasiside: info@goodnews.ee.
Black Market International (BMI) performance grupp tähitas 2025. aastal oma 40. juubelit. Kasseli Documenta, mida tuntakse maailma juhtiva kaasaegse kunsti foorumina, kutsus sel puhul Black Market Internationali Kasseli Muuseumiöö raames esinema Documenta Halles 5-tunnise Live performance’ga.
- Kunstnikud: Julie Andrée T – JAT (CAN), Jürgen Fritz (D), Sandra Johnston (GB), Myriam Laplante (CAN/IT), Ryszard Ługowski (PL), Alastair MacLennan (GB), Boris Nieslony (D), Zygmunt Piotrowski (PL), Tomáš Ruller (CH), Elvira Santamaria Torres (MEX), Jacques Van Poppel (NL) ja Roi Vaara (FIN).
Ajaloost ja kontseptsioonist
Black Market International (BMI) on rahvusvaheline performance-kunstnike kollektiiv, mis loodi 1985. aastal (alguses nimega Market project) ja on sellest ajast esitanud kestvusperformance’d ja koostööl põhinevaid performatiive üle maailma. Rühmitus ei ole traditsiooniline „organiseeritud“ grupp, vaid pigem idee ja töömeetod: „must turg“ kui vaba ideede vahetuse ja kokkusaamise koht — saksa/inglise segatähendusega „Art of Begegnung“ ehk kohtumise kunst.
Asutajate hulka kuulusid algusaastatel Boris Nieslony, Zygmunt Piotrowski, Tomas Ruller ja Jürgen Fritz; nime Black Market hakati esimestel eurorännetel kasutama 1986 ja 1990./91. muutus nimeks Black Market International. Aja jooksul on liikmesus ja koosseis muutunud — BMI eesmärk ei ole olnud ühtne stiil, vaid eri isikupärade kohtumine.
BMI-esinedes tegutsevad iga liige nii iseseisva soolo-esinejana kui ka ühiselt — performanced võivad olla kestvad, kohati kordumatud situatsioonid, kus kunstnikud reageerivad üksteisele hetkel ning kutsuvad publikut kaasa „kohalolemise“ protsessi. Rühmitus rõhutab vahetut kokkupuudet, improviseeritust ja kultuuridevahelist dialoogi. BMI koostöömudel osutus revolutsiooniliseks isegi rahvusvahelise performance ja Live Art’i mitmekesises valdkonnas.
Rühmitus rõhutab vahetut kokkupuudet, improviseeritust ja kultuuridevahelist dialoogi.
BMI väljatöötatud performance vorm on avatud kohtumisfoorum. Selles vahetavad ajutises koostöös osalejad teatud aja ja ruumi piires mittemateriaalseid kultuuriväärtusi. BMI performance kujuneb ja areneb esinejate individuaalsete valikute tulemusena ega vii ellu ühist plaani ega eesmärki. BMI realiseerib individuaalse vabaduse utoopiat sotsiaalsetes suhetes. Selles kultuurivahetuse mudelis kantakse kunstniku individualistlik tegevus sotsiaalsete suhete konteksti.
BMI koostööprojekt on konstruktiivne ja orienteeritud terviklikkusele. Sotsiaalse eksperimendina on performance laboratoorne katse, mis heidab kõrvale kõik üleliigse ja keskendub olulisele.
Performance-sündmus on eksperiment, mis toob esile väärtusi, mida kogetakse pideva, määratlemata ja pidevalt muutuva teadvusvoona; katkematu protsessina, mis tuleneb keha ja keskkonna vastastikmõjust.
Mudel on kontseptuaalne üleminek ja paradigma muutus kollektiivses live art’is. .** Oma transformeeriva jõuga on BMI saavutanud kultusstaatuse rahvusvahelises performance kunsti valdkonnas. BMI realiseerib ajutise individuaalse vabaduse utoopia sotsiaalsetes suhetes.
BMI tegutsemismudelit on proovinud paljud: muuhulgas Euroopas tuntud PAErche (PAE Action Laboratory), mis asutati Kölnis 2010. aastal. Selles on osalenud kokku umbes 60 kunstnikku ja see on endiselt aktiivne. Mudel on muutunud populaarseks ka kunstikoolide etenduskunsti töötubades.
Black Market Internationali kunstipärand ulatub Zürichi dadaismist (1917) kuni 1960. aastate Fluxuse liikumiseni.
Kestvus ja kohalolu – seos Eesti performance’iga
Eesti performance’i ajaloos (1990ndatest alates) on selgelt nähtav aja kui materjali kasutamine, füüsiline kohalolu kui tähenduse kandja ja tegevuse minimaalne, sageli korduv iseloom. BMI praktikaga seostuvad eelkõige näiteks: Jaan Toomik – vaiksed, eksistentsiaalsed, kehakesksed aktsioonid ja Sirje Runge varasemad ruumi- ja tegevuspõhised tööd; hiljem ka nooremad autorid, kelle töödes rõhk pole „sündmusel“, vaid kohalolul.
Avatud kollektiivsus – paralleel Non Grataga
BMI kui avatud platvorm on kontseptuaalselt võrreldav Eesti kontekstis eelkõige Non Grata praktikaga. Olulisteks erinevusteks on BMI → vaikne, hajutatud, kestvusel põhinev koostöö; ja vastukaaluks Non Grata → intensiivne, konfliktne, visuaalselt ja füüsiliselt ekstreemne.
Samas on mitmeid sarnasusi: autorlus on hajutatud, teos tekib koosolemise kaudu, performance ei ole „esitlus“, vaid situatsioon. Lisaks publiku roll ja eetika, kus BMI mõtteviis — publik kui kohalolija, mitte tarbija, vaid keegi, kes võib tulla ja minna —on mõjutanud ka Eesti performance festivaliformaate, mis on lisanud pikemad kestvad aktsioonid galeriides ning protsessikeskuse: performance kui protsess, mitte kulminatsioon.
Black Market Internationali tähtsündmused:
- 1985 Founding members: Jürgen Fritz, Boris Nieslony, Tomas Ruller, Zygmund PioTrowski
- 1987 Das Brakteaten stück, 24-hour performance, Kassel 8. Dokumenta, DE
B. Nieslony, Z. Piotrowski, J. Fritz, Jacques van Poppel, Norbert Klassen - 1990 EDGE Festival, Art and Life in the Nineties, New Castle, and Glasgow, UK
Resourse Kunst, Mücsarnok – Palace of Art, Budapest, HU - 1991 Franklin Furnace’s Asylum, the Anchorage of Brooklyn Bridge, New York City, US
Helsinki Juhlaviikot, Black Market International, Suomenlinna, FI - 1992 Empedokles, Alte Reithalle, four-day performance, Kassel 9. dokumenta, DE
- 1994 Performance, Relikte und Sedimente, OK Centrum for Contemporary Art, Linz, AT
- 1997 Performance Art in NRW (Nordrhein-Westfalen), Karl Stipendium, Essen; Trinity Church, Cologne; Institut Marthildenhöhe, Darmstadt; Kunstraum, Düsseldorf, DE
- 2000 World EXPO 2000, Messegelände, German Pavilion, Hannover, DE
- 2002 Rencontre Internationale d’Art Performance de Quebec
- 2002 Quebec City, Galerie Clark, Montreal, CA
- 2002 Asiatopia, Bangkok, TH
- 2003 Acciones en ruta: Tlatelo Plaza de las Tres Culturas; Universidad Autonoma Metropolitana – Azcapotzalco and Xochimilico; Ciudad Universitaria; Casa de Marcos Kurtycz; Casa del Tiempo, Mexico city; Black Market International
Museo de Arte Conteporàneo Ataneo de Yucatàn, Merida, MX - 2005 20 Years Black Market International, Stadtgallerie, Bone 8: Bern and Theater de L’usine, Geneva, CH
- 2006 Halles de Schaerbeek, Festival Trouble #2, Brussels, BE
- 2007 NRLA, National Review of Live Art, Tramway, Artists in Residence of New Territories, Scotland’s International Festival of Live Arts, a five-day performance, Glasgow, UK
- 2010 Black Market International 25th Anniversary Tour: Labyrinth Gallery, Lublin; in public place, Warsaw, PL; Orangerie -Theater am Volksgarten, Cologne; to Gebläsehalle, Ilsede, DE; Schlachthaus Theater, Bern; Black Market International meets Ensemble Neue Horizonte, Bern, Dampfzentrale, Bone13, Festival Für Aktionskunst, Bern, CH
Undisclosed Territory #4, Surakarta, ID - 2011 This is Performance Art/ Europe, Black Market International, Peacock Visual Arts and Citymoves, Aberdeen, UK
Short Theater, Museo d’arte Contemporanea, Macro Testaccio, Rome, IT - 2013 China Tour: Contemporary Performance Art, Xi’an; Black Market International in cooperation with various Chinese artists, Shangnan; Gu Yu Action – Contemporary Performance Art, Paper Tiger Drama Studio, Beijing, CN
- 2015 Kultof 15, Kroppen som Proces ag Billede, Festival for Performance Art, Teater Nordkraft, Aalborg, DK
- 2021 Kaiserhalle, Burgbrohl; Ruff Factory, Cologne; Exploring, Alte Schmelze/ Milchsackfabrik, Frankfurt, DE
- 2025 Black Market International, Kassel Documenta






