07

detsember 2025
07.detsember 2025

Teadustöö kinnitab: Positiivsed kogemused viivad matemaatikatunnis kaugemale kui sundimine

Joanna Koovit

Toimetaja

2 min
Foto: Freepik
Loe AI kokkuvõtet

Triinu Kilp-Kabeli doktoritöö põhjal sõltuvad matemaatikatulemused lisaks individuaalsetele oskustele ka õpilaste motivatsioonist, eneseusust ja õppimisest saadavast naudingust. Uurimistöö näitas, et elulise taustaga matemaatikaülesannete lahendamine aitab arendada nii õpilaste elulisi oskusi kui ka motivatsiooni ning parandab õpitulemusi. Näiteks õpilased, kes paremini lahendasid elulisi ülesandeid kuuendas klassis, saavutasid tõenäolisemalt kõrgema tulemuse üheksandas klassis. Seega on positiivsed ja kaasahaaravad kogemused matemaatikas olulised õpilaste toetamiseks ja õppimise soodustamiseks.

See kokkuvõte on loodud tehisaru abil. Tulemuses võib esineda ebatäpsusi, seetõttu soovitame lugeda ka täismahus artiklit. Tagasiside: info@goodnews.ee.

Mõnel õpilasel läheb matemaatikas paremini kui teisel. Värske teadustöö annab vastuse, et tulemused matemaatikas ei sõltu vaid individuaalsetest oskustest, vaid olulisel määral ka motivatsioonist, õppija eneseusust ja õppimisest saadavast naudingust, nagu toob oma doktoritöös välja Triinu Kilp-Kabel.

Elulised ülesanded toovad paremad matemaatikatulemused

Uurimistöös selgus ka, et õpimotivatsioon ja matemaatikaoskused sõltusid ülesannetest, mida õpetaja lahendamiseks valis. Sekkumisuuring näitas, et elulise taustaga ülesanded ning igapäevaelust lähtuvate probleemide lahendamine läbi matemaatika võivad toetada nii õpilaste eluliste oskuste arengut kui ka õpilaste motivatsiooni saada matemaatikas paremaks.

Sekkumisuuring näitas, et elulise taustaga ülesannete lahendamine läbi matemaatika võivad toetada nii õpilaste eluliste oskuste arengut kui ka õpilaste motivatsiooni saada matemaatikas paremaks.

See mõjutas otseselt ka õpitulemusi. Näiteks õpilased, kes kuuendas klassis lahendasid paremini elulisi matemaatikaülesandeid, saavutasid üheksandas klassis lõpueksamil tõenäolisemalt kõrgema tulemuse.

Foto: Freepik

Edu alus on positiivne kogemus

Seega võib öelda, et õpilaste toetamiseks on vaja positiivseid ja kaasahaaravaid kogemusi matemaatikas. Pelgalt selgitamine, miks matemaatikaoskus on oluline, ei aita õpilasi piisavalt. Olulisem on, et õppija jõuab soovini õppida matemaatikat ise läbi kaasahaaravate ja meeldivate kogemuste matemaatikas.

  • Triinu Kilp-Kabel on Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituudi doktorant.  Tema doktoritöö teema on “Matemaatikamotivatsioon ja matemaatikaoskused põhikoolis“ (“Students’ Math Motivation and Math Skills in Basic School”).
  • Doktoritöö on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu keskkonnas ETERA.