Eile andis Tallinna Kammerorkester Tallinnas kontserdi koos ukraina dirigendi Antonii Kedrovskyga. Järgmisena naaseb orkestri ette soleerima USAs resideeruv eesti tipptšellist Silver Ainomäe.
Samal ajal kui Eestis pühitsetakse 2. novembril hingedepäeva, mälestatakse lahkunuid ja mõtiskletakse igaviku üle, on Ukrainas praegu igal hommikul kell 9.00 vaikuseminut, et mälestada sõjas hukkunuid. „Minu jaoks on iga kontsert hetkel sümboolne viis austada lahkunuid ja väljendada oma valu selle üle, mis Ukrainas ja maailmas toimub. Hingedepäeva kontsert on justkui meie praeguse elu metafüüsiline portree,“ ütles hingedepäeva kontserdi dirigent Antonii Kedrovsky.
Hingedepäeva kontsert on justkui meie praeguse elu metafüüsiline portree.
Kedrovskyl on side ka Eestiga. Ta on õppinud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias Jüri Alperteni dirigeerimisklassis ning samal ajal töötanud viiuldajana Rahvusooper Estonia orkestris ja Tallinna Kammerorkestris. Täna on Kedrovsky Ukraina Rahvusliku Kammerorkestri „Kyiv Soloists“ dirigent asukohaga Kiievis.
„Ma tajun eesti ja ukraina muusikas teatavaid sarnasusi. Olen tegelikult hämmastunud, kui palju mängitakse Eestis eesti muusikat. See on meile tõeliseks eeskujuks. Aga peab ütlema, et praegu – sõja tingimustes – ka meie, ukrainlased oleme hakanud rohkem oma muusikast lugu pidama,“ ütles Kedrovsky, kes dirigendina valis kontserdil esitamiseks peamiselt eesti ja ukraina heliloojate teosed.
Silver Ainomäe soleerib Tallinna Kammerorkestri ees
Laupäeval, 8. novembril astub Tallinna Kammerorkestri ette rahvusvahelise haardega eesti tšellist Silver Ainomäe. Mustpeade majas toimuva kontserdi kava viib kuulaja öiste meeleolude ja sisemiste lahingute keerisesse – kõlab Aulis Sallineni ekspressiivne „Nocturnal Dances of Don Juan Quixote“, Arvo Pärdi meditatiivne „Fratres“ tšellole ja keelpilliorkestrile, Bryce Dessneri poeetiline „Lachrimae“ ning Radioheadi kitarristi Jonny Greenwoodi tumedates toonides orkestrisüit „There Will Be Blood“.
„Tšello on ideaalne instrument Don Quijoteks kehastumisel. Väljakutseks on sarnaselt Richard Straussi versioonile karakteri äärmuslike ja äkiliselt vahelduvate tunnete interpreteerimine ja realiseerimine. Peame otsustama, kui kaugele minna Don Quijote pöörasuse kujutamisega, ja samas – millise tundega näidata tema unistavat, ideaalide poole püüdlevat poolt,“ ütles Silver Ainomäe.
„„Fratres“ on minu jaoks väga meditatiivne teos. Esimest korda kuulsin seda tšelloansambli esituses, võibolla 1994. aastal. „Fratres“ on geniaalne oma katkematus voos – see haarab kuulaja tähelepanu juba esimesest helist ja hoiab enda lummuses kuni lõpuni. Tunne on, nagu oleks hing hetkeks kehast lahkunud, ja raske on tajuda aja möödumist. Mulle meeldib see mentaalne fookus, mis moodustub seda lugu esitades ja kuulates,“ lisas tšellist.
Eestist pärit Ainomäe on olnud Colorado sümfooniaorkestri tšellorühma kontsertmeister ning alates 2016. aastast töötab Minnesota orkestri tšellorühma abikontsertmeistrina. Ta on mänginud koos selliste muusikute ja dirigentidega nagu Yo-Yo Ma, Itzhak Perlman, Emanuel Ax, Claudio Abbado ja Riccardo Muti ning esinenud paljudel festivalidel Euroopas ja Ameerikas.
Tallinna Kammerorkester, asutatud 1993. aastal Tõnu Kaljuste poolt, on kolmekümne aasta jooksul kujunenud Eesti üheks esinduskollektiiviks. Orkestri mitmekesises repertuaaris on olulisel kohal baroki-, klassitsismi- ja romantismiajastu muusika ning 20. ja 21. sajandi heliloojate looming, sealhulgas vähemtuntud teoste ja uudisteoste esiettekanded.






