Auto ostmine on rahaliselt oluline otsus ja nõuab põhjalikku eeltööd. Müügihinna kõrval tuleb arvestada ka võimalike lisakuludega. Kuidas vältida ootamatusi ja teha rahaliselt arukas ost, selgitab Coop Panga liisingu äriliini juht Martin Ilves.
„Kasutatud auto ostmine võib tunduda lihtne – vali auto, mis meeldib, on sobiva hinnaga ja sõidab ka. Tegelikult aga tuleks tähelepanu pöörata mitmele olulisele detailile, mis aitavad säästa nii raha kui närvirakke,“ sõnab Martin Ilves.
Värske hooldus ja tehnoülevaatus aitavad kulusid kokku hoida
Tehnoülevaatusele minek võib osadele tunduda paraja peavaluna. Lisaks sellele, et ülevaatus võtab aega ja maksab raha, võib seal tulla ette ka kalleid üllatusi.
Selliste üllatuste vältimiseks tasub soetada auto, mis on hiljuti tehnoülevaatuse juba läbinud ja on teada, et järgmised 1-2 aastat võib üsna muretult edasi sõita. Samuti tasub eelistada autot, millele on hiljuti teostatud iga-aastane hooldus või kus müüja, näiteks esindus, on valmis seda oma kuludega vahetult enne müügitehingut ise tegema.
Tasub eelistada autot, millele on hiljuti teostatud iga-aastane hooldus või kus müüja, näiteks esindus, on valmis seda oma kuludega vahetult enne müügitehingut ise tegema.
Üks olulisemaid asju, mida kasutatud auto puhul tasub vaadata, on garantii olemasolu. Kui auto on piisavalt uus, võib sellel olla veel ka tehasegarantii. Seega, kui valida auto, mis on näiteks 5 aastat vana, aga millel on tootja poolt 7-aastane garantii, siis annab see ka uuele omanikule 2 aastaks südamerahu. Samuti pakuvad osad tootjad pikemat garantiid kui teha hooldusi ametliku esindaja juures ja ka mitmed edasimüüjad ise. Kuigi sellised autod võivad olla ostu hetkel veidi kallimad, annavad nad kulukamate probleemide tekkimisel märgatava rahalise võidu ostja jaoks.
Kindlasti tuleks enne ostu uurida müüja käest ka hoolduste ajalugu veendumaks, et autot on hästi hoitud ning kõik on tehniliselt korras. Kui kasutatud autosid müüvate ettevõtete puhul on sõiduki tehniline seisund suure tõenäosusega juba kontrollitud, siis eraisiku käest ostes võiks auto viia ostueelsesse kontrolli, kus vaadatakse üle, et kõik toimib nii nagu peab. Selline umbes sajaeurone väljaminek võib paljastada hoopis kulukamaid probleeme sõiduki juures.
Kui kasutatud autosid müüvate ettevõtete puhul on sõiduki tehniline seisund suure tõenäosusega juba kontrollitud, siis eraisiku käest ostes võiks auto viia ostueelsesse kontrolli, kus vaadatakse üle, et kõik toimib nii nagu peab.
Vanematel autodel võivad hooldusraamatud olla veel füüsilisel kujul, aga uuematel sõidukitel on need sageli digitaalsed. Tehnoülevaatustel leitud võimalike puuduste kohta saab ülevaate Transpordiameti e-teenindusest.
Veendu, mida autoga kaasa saab
Autot ostes vaatame esmalt sõiduki hinda, läbisõitu ja registreerimisaastat, aga nende kõrval ei tohiks unustada ka varustust. Nii võiks talve lähenedes vaadata, kas talverehvid on hinna sees, milline on nende seisukord ning kas rehvid vastavad igapäevastele vajadustele ehk on rohkem linnasõiduks sobilikud lamellid või pigem maapiirkondades vajalikud naastrehvid. Samuti tuleks üle vaadata suverehvide seisukord.
Kui emma-kumma hooaja rehve kaasas pole, siis võiks uurida, kas neid on võimalik soodsalt juurde osta või selle võrra hinda allapoole kaubelda, kuna uue rehvikomplekti hind koos vahetusega jääb sõltuvalt tootjast ja rehvisuurusest 250–2500 euro vahele.
Samuti tasub hoolega vaadata, mis lisavarustus autol on – kui auto on teiste valikutega võrreldes mõnevõrra kallim, aga seal on sõidu- ja parkimisabid, mis igapäevast liikumist lihtsustavad, siis võivad need osutuda kaalukeeleks otsustamisel. Seda enam, et liisingumaksete vaates väga suurt vahet ei tule – näiteks 15 000 vs 16 000 eurot maksva auto liisingu kuumakse vahe tuleb umbes 10 eurot. Hea on ka meeles pidada, mida rohkem on autol eri mugavusvarustust, seda lihtsam on seda tulevikus müüa.
Hea on ka meeles pidada, mida rohkem on autol eri mugavusvarustust, seda lihtsam on seda tulevikus müüa.
Registreerimistasu ja aastamaksu kulu saab allapoole tuua
Alates 2025. aastast tuleb Eestis auto esimesel omanikuvahetusel tasuda registreerimistasu ning iga-aastaselt ka aastamaks, mis sõltuvad sõiduki CO₂ heitme suurusest, massist ja vanusest.
Kuna registeerimistasu võib auto hinnale lisada sadu või tuhandeid eurosid, tasub uurida võimalusi, kuidas seda kulu alla saada. Kõige lihtsam on valida auto, mille registeerimistasu on juba tasutud senise omaniku poolt. Kuna neid autosid võib veel olla pigem vähem, siis valiku laiendamiseks tasub otsida müüjaid, kes on valmis müügihinnas alla tulema, kas osaliselt või terve registreerimistasu võrra.
Kui see pole võimalik, siis tasub uurida, kas registreerimistasu saab näiteks auto müügihinna sisse arvestada ja nii tasuda seda liisinguga osade kaupa. Eeldusel, et registreerimistasu pole tasutud ja on soov raha kokku hoida, tuleks vaadata neid sõidukeid, mille puhul antud tasu on väiksem.
Eeldusel, et registreerimistasu pole tasutud ja on soov raha kokku hoida, tuleks vaadata neid sõidukeid, mille puhul antud tasu on väiksem.
Sama kehtib ka aastamaksu vaates – rahakotisõbralikumad sõidukid on need, mille CO₂ -heide on madalam ja mis kaaluvad täismassiga alla kahe tonni. Aastamaksu aitavad alla tuua ka auto vanus ning peagi ka laste olemasolu peres. Nimelt on valitsus lubanud alates 2025. aasta detsembrist jõustuva muudatusega alandada iga alaealise lapse pealt auto aastamaksu 100 euro võrra.
Maksude kõrval tasub tulevase auto puhul vaadata ka võimalikke hoolduskulusid ning liiklus- ja kaskokindlustuse kuumakset, et saada täispilt auto igakuistest kuludest.
Vali soodsaim viis auto ostmiseks
Kõige lihtsam on auto kohe oma raha eest välja osta, kuid enamikel juhtudel pole see mõistlik või võimalik. Kuna heas seisus ja kuni viis aastat vanade autode hinnad hakkavad umbes 10 000 eurost, siis sageli on targem valida auto soetamiseks liising.
Liisingu puhul tasub taotlused teha mitme pakkuja juures, et näha, kus pakutakse parimaid tingimusi. Kindlasti tasub intressimäära kõrval silma peal hoida ka lepingutasudel, sissemakse suurusel ja jääkväärtusel. Hea ülevaate sellest annab liisingukalkulaator. Kuumakse suurust saab lisaks mõjutada ka liisinguperioodi pikkusega, aga tasub arvestada, et pikemat perioodi valides tõuseb ka intressiks makstava summa osakaal. Tavapärane ja kõige optimaalsem liisinguperioodi pikkus on 5 aastat ehk 60 kuud.
Eelista usaldusväärset müüjat
Kui eraisikult ostmine võib tunduda esmapilgul odavam, siis lõppkokkuvõttes võib suurem rahaline ja ajaline kokkuhoid tulla, kui osta sõiduk autokauplusest. Sealt ostetud auto ajalugu on kontrollitud ehk võib olla kindel, et läbisõit on õige, hooldused tehtud ja võimalikud probleemid juba üle vaadatud ning korda tehtud.
Samuti on kasutatud autosid müüva ettevõtte näol olemas kindel koht, kuhu probleemide korral tagasi minna ning kes sageli pakub ka müüjapoolset garantiid. Lisaks autot liisinguga ostes täidavad nad esmase taotluse ise, annavad pangale kogu autot puudutava info ja vormistavad auto omanikuvahetuse Transpordiametis.
Samuti on kasutatud autosid müüva ettevõtte näol olemas kindel koht, kuhu probleemide korral tagasi minna ning kes sageli pakub ka müüjapoolset garantiid.
Eesti kapitalil põhinev Coop Pank on üks viiest Eestis tegutsevast universaalpangast. Pangal on 222 000 igapäevapanganduse klienti. Coop Pank kasutab jaekaubanduse ja panganduse vahel tekkivat sünergiat ning toob igapäevased pangateenused kodule lähemale. Panga strateegiline omanik on kodumaine kaubanduskett Coop Eesti, mille müügivõrgustikku kuulub 320 kauplust.





