TI-Hüppe haridusprogramm on jõudnud peaaegu kõigisse Eesti gümnaasiumidesse ning tutvustab tehisintellekti õpirakendust, mis suunab õpilasi ise mõtlema ja analüüsima, toetades mõtestatud õppimist. Programmi raames on õpetajatele juba antud ligipääs erinevatele tehisintellekti tööriistadele ning käivitatud tugiprogramm nende oskuste arendamiseks. Õpirakenduse testimine toimub mitmes koolis ning selle laiem kasutuselevõtt sõltub seadusandlusest, mis võimaldab koolidel luua õpilastele tehisintellekti kontosid. TI-Hüppe eesmärk on pakkuda kõigile Eesti õpilastele võrdset ligipääsu kaasaegsetele õppimisvahenditele ning toetada õpetajaid ja õpilasi tehisintellekti vastutustundlikul kasutamisel.
See kokkuvõte on loodud tehisaru abil. Tulemuses võib esineda ebatäpsusi, seetõttu soovitame lugeda ka täismahus artiklit. Tagasiside: info@goodnews.ee.
Täna tutvustas TI-Hüppe haridusprogramm pilootaasta hetkeseisu ning esitles tehisaru õpirakendust, mis jõuab 20 000 10.–11. klassi õpilaseni üle Eesti. Avakoolitusel gümnaasiumiõpilastele räägiti tehisaru kasutamise võimalustest ja riskidest ning anti praktilisi soovitusi, kuidas uusi tööriistu klassiruumis teadlikult kasutada.
TI-Hüpe on tänaseks jõudnud pea kõikidesse Eesti gümnaasiumiastmega koolidesse: programmiga on liitunud 155 kooli 157-st ja ligikaudu 4700 õpetajat. Õpetajatele anti juba augustis ligipääs ChatGPT ja Google Gemini plussversioonidele ning käivitus õpetajate tehisarukirjaoskust edendav tugiprogramm. Oktoobris ja novembris alustas TI-Hüpe õpirakenduse testimist üheksas koolis.
Täna õpilastele mõeldud TI-Hüppe õpirakendust tutvustavat avakoolitust jälgis veebi vahendusel ligi sada kooli üle Eesti ning koolitus jääb järelvaadatavaks TI-Hüppe YouTube’i kanalisse. Koolituse avas TI-Hüppe haridusprogrammi ellukutsuja, president Alar Karis, kes rõhutas, et tehisaru võib olla väga hea abiline, kuid õppida ja mõelda tuleb siiski ise. „Tehnoloogial on omad tugevused, mida saame ära kasutada. Neid teades ja tundes ka iseennast on võimalik oma tuleviku jaoks teha parimad valikud,” ütles president Karis pöördumises õpilastele.
Tehnoloogial on omad tugevused, mida saame ära kasutada. Neid teades ja tundes ka iseennast on võimalik oma tuleviku jaoks teha parimad valikud.
Teiste seas esinesid õpilastele teadlased, õpilasorganisatsioonide ning partnerite OpenAI ja Google’i esindajad, et aidata õpilastel mõista tehisaru võimalusi ja riske ning õppida seda nutikalt oma õpiteekonna toetamiseks kasutama.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas märkis, et tehisaru on juba praegu muutnud viisi, kuidas noored õpivad ja infot otsivad. „Kui Tiigrihüpe tõi meile digipöörde ja pani aluse uute tehnoloogiaettevõtete sünnile, siis TI-Hüppega kasvatame põlvkonda, kes loob veel nutikamaid lahendusi,“ ütles ta. „Oluline on, et kasutaksime tehisaru targalt – nii, et see soodustab mõtestatud õppimist ja õpetamist,” kutsus minister üles õpilaste avakoolitust vaatama.
Oluline on, et kasutaksime tehisaru targalt – nii, et see soodustab mõtestatud õppimist ja õpetamist.
TI-Hüppe õpilastele loodud õpirakendus erineb tavapärastest tehisaru mudelitest selle poolest, et ei paku valmisvastuseid, vaid suunab õppijat ise mõtlema, analüüsima ja vigu märkama. Rakendus toimib eesti keeles ning tugineb teaduspõhistele käitumiskriteeriumidele, mille töötasid välja Eesti juhtivad hariduspsühholoogid ja teadlased Jaan Aru juhtimisel.
„Õpirakendus ei tee õppija eest õppimist ära – see aitab tal mõelda ja otsida seoseid,“ selgitas Tartu Ülikooli kaasprofessor ja TI-Hüppe teadustiimi juht Jaan Aru. „Eesmärk on, et igal Eesti õpilasel oleks abiline, mis toetab õppimist – nii, et see soodustab mõtestatud õppimist ja õpetamist, mitte ei asenda neid.“
Õpirakendus ei tee õppija eest õppimist ära – see aitab tal mõelda ja otsida seoseid.
TI-Hüppe juht Ivo Visak rõhutas, et tehisintellekt on juba täna koolides kohal – seetõttu on TI-Hüppe roll olla koolidele ja õpetajatele toeks tehisarukirjaoskuse kujundamisel ning aidata luua mõtestatud kasutusviise. „Oluline on tagada, et kõigil Eesti õppijatel oleks võrdne ligipääs kaasaegsetele tööriistadele ning et tehisaru toetaks õppimist ja õpetamist,“ ütles Visak.
Oluline on tagada, et kõigil Eesti õppijatel oleks võrdne ligipääs kaasaegsetele tööriistadele ning et tehisaru toetaks õppimist ja õpetamist.
TI-Hüpe jätkab teadus- ja arendustöö koos ülikoolide ja tehnoloogiaettevõtetega, et uurida, kuidas tehisaru kasutamine mõjutab õppimist ja õpetamist, ning selle põhjal rakendust pidevalt paremaks teha. Oluline on ka õpilaste enda tagasiside, mis aitab teadlastel märgata kohti, kus rakendus saab õppijat paremini toetada.
Enne kui õpirakendus kõigile koolidele kättesaadavaks tehakse, tuleb ära oodata seadusemuudatus, mis annab koolidele õigusliku aluse tehisaru kontode loomiseks õpilastele, nagu näiteks Stuudium või eKool. Praeguste prognooside järgi vaatab Riigikogu muudatuse läbi detsembri teises pooles ning arvestades pühadeperioodi, jõuab rakendus koolidesse tõenäoliselt uue aasta alguses.
- TI-Hüpet viiakse ellu riigi ja erasektori koostöös. Haridus- ja teadusministeerium katab pilootaasta rahastusest poole ning ülejäänu tuleb eraettevõtetest ja eraisikutest toetajatelt. Varajaste toetajate seas on Telia Eesti, Skaala Impact, Targa Tuleviku Fond ning mitmed eraisikud. Teisipäeval sõlmis ka TI-Hüpe koostööleppe Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liiduga (ITL), et tugevdada tehnoloogiasektori panust tehisaru vastutustundlikuks kasutuselevõtuks koolides.
- President Alar Karise poolt tänavu veebruaris koos haridus- ja teadusministeeriumiga algatatud TI-Hüppe haridusprogrammi eesmärk on aidata gümnaasiumiõpilastel kujundada tugevamaid õpiharjumusi ning toetada õpetajaid uute töövahendite kasutuselevõtul. See tähendab nii praktiliste oskuste arendamist tehisaru tööriistade kasutamisel kui ka kriitilise tehisaru kirjaoskuse viimist kõigi õpilasteni.






