Menuki ehk bestselleri definitsioon on lihtne: see on suure läbimüügiga raamat, mis jõuab nimekirja, sest on teatud, tavaliselt lühikeses, ajavahemikus müünud kõige rohkem eksemplare. See, kui palju peab raamat kassahitiks saamiseks müüma, sõltub aastaajast ja turu suurusest – panused on kõige suuremad enne jõule, mil raamatute müük märkimisväärselt suureneb.
Iga autor ja kirjastaja soovib, et tema raamatust saaks menuk – müügiedetabelid, eriti need, mis avaldatakse mainekates meediaväljaannetes, näiteks New York Timesis, on kirjastajatele oluliseks turundusargumendiks ning kasulik lisainfo, mida lisada väljapanekule raamatupoodides ja -kogudes.
Mis on New York Timesi bestseller ja miks see oluline on?
New York Timesi bestselleri staatus on paljude autorite unistus. Seda peetakse üheks kõige prestiižikamaks kirjandussaavutuseks, kuid nimekiri ei põhine ainult müüginumbritel. NYT kogub andmeid valitud raamatupoodidest ja e-raamatute kanalitest, kuid lisaks on mängus toimetuse valik. See tähendab, et kõiki ilmunud raamatuid ei võeta arvesse ega seega ka nimekirja. Näiteks, kui raamat müüb tohutult, aga peamiselt Amazonis, ei pruugi see NYTi tabelisse jõuda.
New York Timesi bestselleri staatus on paljude autorite unistus. Seda peetakse üheks kõige prestiižikamaks kirjandussaavutuseks, kuid nimekiri ei põhine ainult müüginumbritel.
Nimekirja pääsemine on raamatu ja selle autori jaoks suur võit – esiletõstmisele järgneb kindlasti edu. Müügi suurus oleneb kirjastaja oskustest teost edasi turundada, küll aga on bestselleri staatusest tohutu kasu debüütautoritel, kellel on tänu sellele suurem tõenäosus saada hästi tasustatud leping järgmise raamatu avaldamiseks.
Lisaks kommertslikule aspektile pakub bestselleri staatus kirjanikele ka tunnetuslikku eduelamust. Stephen King, kes on ligi 50 New York Timesi menuraamatu autor, on öelnud, et tiitli saavutamine pakub talle iga kord rõõmu.
Lisaks kommertslikule aspektile pakub bestselleri staatus kirjanikele ka tunnetuslikku eduelamust.
Teised tuntud bestsellerite nimekirjad NYT ei ole ainus edetabel, mida avaldatakse.
On veel mitmeid mõjukaid nimekirju, mis pannakse kokku erinevate põhimõtete alusel:
- USA Today Bestseller List – hindab müüki kõikidelt kanalitelt, nii paber- kui digiraamatuid. Üks kõige selgemaid müügipõhiseid tabeleid.
- Wall Street Journal – keskendub peamiselt mitteilukirjandusele ning arvestab ainult tegelikke müüke.
- Publishers Weekly ja Indie Bestseller – toovad esile sõltumatute raamatupoodide müügid ja annavad hea ülevaate väljaspool suurte kettide edetabeleid.
- Amazon Bestsellers – reaalajas uuenev tabel, mis annab kohese pildi, kuid sõltub ainult Amazoni müügiandmetest.
Kuidas Eesti turul raamatuid reastatakse?
Eestis kuvavad enimmüüdud raamatute nimekirja mõlemad suuremad jaeketid, nii Apollo kui Rahva Raamat, seda nii veebilehel kui kaupluste lõikes eraldi. Oluline on teada, paremikud võivad üksteisest erineda, sest edetabelisse sattumist mõjutavad mitmed tegurid, näiteks raamatu kättesaadavus kaupluses ja esitluste toimumine. Ka ei kajastu neis toppides enamasti hulgikettides (Selver, Prisma, Rimi, Coop, aga ka raamatukogud) müüdud eksemplarid.
Lisaks avaldab Eesti Kirjastuste Liit korra aastas ülevaate kohaliku turu müüginumbritest, originaal- ja tõlkekirjanduse osakaalust ning üldistest trendidest. Seegi aga ei kata kõiki aasta jooksul ilmunud raamatuid, sest võtab arvesse ainult liitu kuuluvad kirjastused ja jätab välja isekirjastajad.
Bestselleri mõiste on endiselt vastuoluline ja ebakindel. Eestis võib raamatut nimetada enimmüüduks, kui see esineb nimekirja tipus kas või ühe päeva jooksul pärast esitlust. Samamoodi võib autorit eluaegselt nimetada New York Timesi menuautoriks, kui ta on kirjutanud raamatu, mis on nimekirjas olnud vaid ühe nädala.
Eestis võib raamatut nimetada enimmüüduks, kui see esineb nimekirja tipus kas või ühe päeva jooksul pärast esitlust.
Kuid raamatud võivad hästi müüa erinevate ajavahemike jooksul. Lisaks heale turundusele saavutatud kiire lühiajalise müügiga nimetustele on olemas ka teosed, mida ostetakse hooajaliselt, näiteks koolide soovitusliku nimekirja kuuluvad raamatud või püsiva mõõduka müügiga raamatud pikema aja jooksulnagu suhete, raha ja lastekasvatusteemalised väljaanded. Päeva-, nädala- ja kuumenukite nimekirjades on nähtavad ainult kiirelt ja korraga palju müüvad teosed, stabiilselt ja hooajaliselt müüvaid teoseid mitte. Viimaseid saab tuvastada ainult pikemaajalisi müügitrende vaadates – siia alla saab lugeda klassikaks peetud väljaanded, näiteks Jane Austeni raamatud, mida on alates 1920. aastatest järjepidevalt müüdud paljudes keeltes, kuigi TOP 100 hulgas neid igal nädalal näha ei ole.
Miks on raamatute reastamine vajalik ja mida menuki tiitel autorile annab?
Menuki tiitel tõmbab suurema tõenäosusega ligi uute õiguste müüke ja adaptsioone teistesse meediakanalitesse, nagu filmid, graafilised romaanid ja isegi videomängud, mis omakorda suurendab raamatu ja selle autori populaarsust.
Menuki tiitel tõmbab suurema tõenäosusega ligi uute õiguste müüke ja adaptsioone teistesse meediakanalitesse, nagu filmid, graafilised romaanid ja isegi videomängud, mis omakorda suurendab raamatu ja selle autori populaarsust.
Seega on menukil kaks funktsiooni: ühelt poolt majanduslik ja teiselt poolt ideoloogiline või sotsiaalne. Menukite roll on teenida raha autoritele, kirjastajatele ja jaemüüjatele, kuid need peegeldavad ka valitsevaid kultuurilisi ja ühiskondlikke norme.
Müügiparemikus figureerimine on prestiižikas, aga see pole ainsaks edukuse mõõdupuuks. Iga raamatu avaldamisel on vajalik vaadata laiemat pilti – müügilettidele jõudmise kõrval on oluline ka läbimõeldud turundus ja nähtavus.
Bestsellerite maailm on kombinatsioon numbritest, strateegiast ja natuke ka õnnest. Ja iga raamatut ei avaldata sooviga jõuda menunimekirja. Sageli, eriti Eesti turul, on adekvaatne hinnata müügimahte ja trükitiraaže tagasihoidlikumaks ja rõõmustada pigem eksklusiivsuse üle.