13

august 2025
13.august 2025

Eelarve ei ole vaid tabel: nõuanded ettevõtte rahavoogude juhtimiseks

Foto: Freepik

Kui suurettevõtetel on sageli rohkem võimalusi ootamatute olukordadega toime tulla, siis väiksematel tuleb igapäevaselt palju täpsemalt teada, kuhu raha liigub ja miks – läbimõeldud rahavoogude planeerimine võib olla lausa ellujäämise küsimus. Millest alustada ja kuidas oma eelarvet toimivaks tööriistaks muuta, selgitab Luminori ärihaldur Marek Laane.

„Oluline on mõista, et eelarve ei ole pelgalt arvutustabel, vaid ettevõtte strateegia oluline osa. Nii nagu koduses majapidamises aitab selge eelarve kontrollida kulusid, koguda puhvrit ja olla valmis ootamatuteks olukordadeks, on sama lähenemine vajalik ka ettevõtluses. Just need ettevõtted, sh väiksemad – kes oma finantse järjepidevalt jälgivad – suudavad kasvada, muutuvate oludega kohaneda ja luua usaldusväärset koostööd nii investorite kui ka pankadega,“ ütles Laane.

Oluline on mõista, et eelarve ei ole pelgalt arvutustabel, vaid ettevõtte strateegia oluline osa.

Hoia ettevõtte ja isiklikud rahaasjad eraldi

Laane sõnul on eelarve planeerimise esimene samm ettevõtte ja isiklike rahaasjade eristamine. „Alguses võib tunduda mugav kasutada ühte kontot nii era- kui ka ärikulude katmiseks, kuid pikemas plaanis võib see tekitada segadust aruandluses ja maksude arvestuses. Selgus rahavoogudes aitab aga hoida ettevõtte finantsid korras ning valmistab paremini ette võimalikuks partnerite või rahastuse kaasamiseks.“

„Juba ettevõtluse alguses tasub avada eraldi ärikliendi konto, kasutada vastavat pangakaarti ning rakendada raamatupidamistarkvara, mis aitab kulud ja tulud korrektselt eristada,“ soovitas Luminori ärihaldur.

Juba ettevõtluse alguses tasub avada eraldi ärikliendi konto, kasutada vastavat pangakaarti ning rakendada raamatupidamistarkvara, mis aitab kulud ja tulud korrektselt eristada.

Rahavoogudest peab olema selge ülevaade

Osade ettevõtete sissetulekud võivad olla ebaregulaarsed ja sõltuda hooajalisusest, mistõttu on sellises olukorras rahavoogude planeerimine veelgi väljakutsuvam ja olulisem. Eelarvestamine aitab mõista, millal võib tekkida rahaline kitsikus ja millal on võimalik varusid koguda või investeerida.

„Üldjuhul ei ole vaja keerulisi tööriistu ning piisab lihtsast tabelist, kuhu kirja panna oodatavad tulud ja kohustused. See aitab mõista, millal raha tuleb ja millal läheb, ning võimaldab varakult hinnata, kas võib tekkida vajadus ajutise lisarahastuse või kulude optimeerimise järele,“ lisas ta.

Arvesta maksude ja ootamatute kuludega

Maksukohustuste planeerimine on oluline osa ettevõtte rahavoogude juhtimisest. Kui maksudele ei ole eelarves kohta leitud, võib see tuua kaasa lisakulusid ja ebameeldivaid üllatusi.

„Hea tava on luua reservfond, mis katab vähemalt 3–6 kuu püsikulud. Selline puhver aitab toime tulla ebakindlamatel aegadel – olgu selleks muutuv turuolukord, vajadus äkilise investeeringu järele või muud ootamatud kulud,“ soovitas Laane.

Hea tava on luua reservfond, mis katab vähemalt 3–6 kuu püsikulud.

Eelarvet tasub regulaarselt uuendada

Eelarve ei ole kivisse raiutud dokument – see peaks muutuma koos ettevõtte ja turuolukorraga. Laane sõnul tasub eelarvet uuendada vähemalt kord kvartalis, mitte ainult aasta lõpus.

„Isegi kui kõik läheb plaanipäraselt, annab regulaarne ülevaatus võimaluse avastada uusi võimalusi või ennetada kitsaskohti,“ rõhutas Luminori ärihaldur Marek Laane.

Digitaalsed tööriistad lihtsustavad protsessi

Kuigi see pole alati vajalik, siis digitaalsed tööriistad ja raamatupidamistarkvara võimaldavad ettevõtjal eelarve koostamist ning haldamist märkimisväärselt lihtsustada. See omakorda muudab efektiivsemaks suhtluse võimalike partneritega, sealhulgas pankadega.

Tänapäevased lahendused võimaldavad jälgida tulusid ja kulusid, koostada aruandeid ning arvutada automaatselt makse. See vähendab vigade riski ja võimaldab kiiret valmisolekut ootamatutes olukordades.

„Tänapäevased lahendused võimaldavad jälgida tulusid ja kulusid, koostada aruandeid ning arvutada automaatselt makse. See vähendab vigade riski ja võimaldab kiiret valmisolekut ootamatutes olukordades – eriti juhul, kui ettevõttel ei ole veel võimalik palgata inimest, kes igapäevaselt finantsasjadega tegeleks,“ selgitas Laane.