25

mai 2025
25.mai 2025

Mitte mida sa ütled, vaid kuidas! Lihtne mudel, mis aitab säilitada rahu ning juhtida keerulist suhtlust

Foto: Freepik

Miks ta jälle nii reageeris? Kas ma ütlesin midagi valesti? Või hoopis valel toonil? Sageli ei tekita suhtluses probleeme see, mida öeldi, vaid kuidas öeldi ja kuidas me ise sellele reageerisime. Psühholoog selgitab, kuidas pingelistes olukordades rahu säilitada ja suhteid hoida.

Verge juht ja kliiniline psühholoog Airiin Demir, kes koolitab igapäevaselt inimesi keeruliste suhtlusolukordadega toime tulema, selgitas, et suurim takistus kommunikatsioonis on sageli emotsionaalne pinge. “Kui oleme mures või ärevad, kipume kas vaikima või plahvatama. Mõlemal juhul jääb tegelik sõnum edastamata,” selgitas ta. Just sellepärast vajavad keerulised vestlused teadlikku juhtimist.

Foto: Freepik

Et pakkuda inimestele praktilist tuge, on Verge meeskond loonud lihtsa, ent tõhusa mudeli nimega SAMM, mis aitab hinnata suhtluse olukorda ning juhib sammult läbi keeruliste hetkede, alates esimesest pingest kuni selle de-eskaleerimiseni.

Situatsiooni hindamine

Igas konfliktis peitub esmalt vajadus aru saada, mis tegelikult toimub. Kas teine inimene on murelik ja ärev, lihtsalt provotseeriv või lausa verbaalselt agressiivne. “Sõltuvalt olukorra intensiivsusest valime lähenemise. Kui inimene on hirmul või segaduses, piisab sageli kuulamisest ja selgitamisest,” ütles Demir.

Sõltuvalt olukorra intensiivsusest valime lähenemise. Kui inimene on hirmul või segaduses, piisab sageli kuulamisest ja selgitamisest.

Oluline on märgata ja hinnata ka iseenda tundeid. “Ärritununa on raske säilitada selget pilku ja vestlust rahulikult juhtida,” selgitas ta.

Foto: Freepik

Aksepteerimine

Kui inimene väljendab rahulolematust, on mures, ärev või trotslik, kuid veel avatud dialoogiks, tuleks keskenduda aktiivsele kuulamisele. “Siin on oluline peegeldada, mida kuulsid, ja lasta inimesel tunda, et teda on mõistetud,” soovitas Demir. Selles faasis aitab ka ümber sõnastamine ja tunnete täpsustamine, et inimene saaks eskaleerumiseta oma tundeid ventileerida. “Iga ärritunud inimene vajab ennekõike mõistmist.”

Siin on oluline peegeldada, mida kuulsid, ja lasta inimesel tunda, et teda on mõistetud.

Meelekindel suhtlemine

Kui suhtlus muutub teravamaks, vestluskaaslane on häiriv, provotseeriv ja väljakutsuv, on aeg kehtestada piire. Demiri sõnul on siin võtmetähtsusega meelekindel suhtlemine.

Foto: Freepik

“Kirjelda faktiliselt, mis sind häiris, ütle ausalt, kuidas see mõjus, ja lisa, mida sa vajad või ootad.” See “kirjeldus + tunne + soov” struktuur aitab jääda rahulikuks, ent selgeks. Väldi vaidlustesse laskumist. Mõnikord on kasulik kasutada “katkise grammofoni” tehnikat, kus kordad rahulikult sama sõnumit.

Maandamine

Kui inimene muutub ründavaks, on prioriteediks turvalisus ja pinge maandamine. “Siin ei aita enam ratsionaalne arutelu, vaid oluline on olukord de-eskaleerida.”

Verge juhi sõnul on de-eskaleerimise juures kõige olulisem anda inimesele sõna. “See tähendab eelkõige kuulata, aga see ei ole sugugi lihtne, sest ärritunud inimene võib esitada alusetuid süüdistusi, rääkida ebaloogilistest faktidest või tõstatada teemasid, mis tunduvad meile arusaamatud,” märkis ta.

Ärritunud inimene võib esitada alusetuid süüdistusi, rääkida ebaloogilistest faktidest või tõstatada teemasid, mis tunduvad meile arusaamatud.

Et inimest rahustada, tuleb anda talle tagasi väärikus. See tähendab, et me ei pea kohe probleemile lahendust pakkuma, vaid esmalt tunnustama tema soovi oma murega välja tulla.

Foto: Freepik

Demiri sõnul võib mõnes olukorras piisata juba sellest, kui öelda: “Aitäh, et te tulid ja rääkisid”. Teises olukorras võib lihtsalt tõdeda, et teema ongi keeruline. “Ja vahel on võimalik nõustuda mõne osaga inimese jutust. Seegi võib aidata pinget maandada.”

Samuti on oluline näidata empaatiat. Näiteks lause “Mul on kahju, et nii on läinud” võib mõjuda väga rahustavalt. “Sellised väiksed sammud aitavad inimesel tunda, et teda mõistetakse – ja see tunne viibki rahunemiseni,” selgitas Demir.

Kui inimene on rahunenud, saab hakata rääkima lahendustest. “Probleemide sisuline arutelu on võimalik vaid siis, kui inimene on emotsionaalselt tasakaalus,” rõhutas ta. Mõnikord aitab juba kuulamine ja mõistmine edasi, kuid sageli on targem kokku leppida uus aeg, mil saab rahulikus õhkkonnas teemasse süvitsi minna.